wtorek, 22 października 2013

Zaufaj w ciemno

Jak wydać 25 zł na wystawę i nic nie zobaczyć?



Odwiedzić Niewidzialną Wystawę w Warszawie. Przez 1,5 h poruszać się w zupełnej ciemności, zdanym tylko na słuch, węch i dotyk. Kiedy zamykają się drzwi i wzrok przyzwyczaił się braku światła, przez chwilę wpadłam w panikę. Nie wiedziałam co się dzieje, co mnie za chwilę czeka. Dopóki trzymałam się ściany, miałam jakiś punkt zaczepienia, było ok. Gorzej, gdy traciłam wsparcie. Stojąc w zupełnej ciemności, nie znając kierunku, w którym mam iść, czułam się zagubiona, zdezorientowana. Nie mogłam nic zaplanować, bałam się, że ruchy będą niezdarne, chaotyczne. Bałam się tego pomimo, że w zupełnej ciemności nikt mnie nie widział. 

Poczułam prawdziwą ulgę, gdy usłyszałam głos przewodnika, że za chwilę wychodzimy na zewnątrz. Że za chwilę znów zapali się światło. Znowu miałam poczucie, że odzyskałam kontrolę.

Ale osobie niewidomej nikt nie zapali światła po 1,5 h. Ona musi pozostać w ciemności, bez możliwości wyboru. Musi nauczyć się z tym żyć. Jak? To właśnie pokazuje Niewidzialna Wystawa, podczas której na chwilę traci się wzrok. Człowiek zdany jest „tylko” na pozostałe zmysły. „tylko”, bo jednak znaczna część bodźców, które do nas docierają, to bodźce wzrokowe. Nie stanowi dla nas problemu pójście do kina, rozróżnienie kolorów, uruchomienie pralki czy zalanie kubka wrzącą wodą. Osoba niewidoma, by wykonać wszystkie te czynności, zaczyna koncentrować się na słuchu, dotyku, węchu, by te skutecznie zastąpiły oczy. 

Niewidzialna Wystawa to wyjątkowa interaktywna podróż w niewidzialny świat, podczas której będziesz mógł wypróbować, jak radzić sobie w codziennych sytuacjach bez pomocy wzroku – wyłącznie za pomocą zmysłu słuchu, węchu, równowagi… (…) Niewidzialna Wystawa chce zbliżyć do siebie perspektywy doświadczania jednego świata - osób widzących i niewidomych, a poprzez pozytywne przeżycia nauczyć nas, jak możemy im pomóc oraz jak ich zrozumieć. Pod opieką niewidomych Przewodników odwiedzisz specjalnie wyposażone i całkiem wyciemnione pomieszczenia. Pokażemy Ci różne miejsca z życia wzięte. Niesamowita kompozycja dźwięków i zapachów pozwoli Ci zapomnieć, że jesteś na wystawie… Doświadczysz jak poruszać  się w miejskim zgiełku, jak zapłacić za kawę w barze, jak poruszać się po mieszkaniu w całkowitych ciemnościach i nie tylko…”czytamy na stronie wystawy.


Więc daj się ponieść, rzuć się na głębię, zaufaj w ciemno i wybierz się w podróż w niewidzialny świat. Niewidzialny dla oczu…


Więcej informacji o wystawie:  http://niewidzialna.pl/


Brak komentarzy: