Tytuł wpisu
to kolejny fragment tego, co dyktuje pilot kierowcy rajdowemu podczas przejazdu
odcinka. Rajd samochodowy to takie szachy. Ale Luśka i tak woli być „wyścigówkom”.
To następnym razem będzie o warcabach.
Od pewnego czasu Luśka jest stałą bywalczynią
imprez motoryzacyjnych, które dostarczają jej nie tylko mnóstwo emocji
sportowych, ale także całą masę zabawy i doznań natury estetycznej, pomimo
kurzu, piachu, słońca, deszczu, wody i błota. Luśka z pasją w swoich
wybałuszonych oczach śledzi zmagania zawodników. A rywalizacja bywa zacięta,
niezależnie czy to rajd, czy wyścigi. Choć różnica między jednym a drugim jest
zasadnicza, bo przecież szachy i warcaby to nie jest to samo, mimo, że pionki
do obu rozgrywek teoretycznie mogą być te same.
|
Rajd Wisły 2013 - odcinek Kubalonka |
|
Rajd Karkonoski 2013 - odcinek Gajówka |
Rajd samochodowy to sport, wymagający
umiejętności, treningu, doświadczenia, opanowania i koncentracji. To takie
szachy – precyzyjne ruchy, dobrze przemyślane, z określonymi zasadami, gdzie
każde niewłaściwe posunięcie można przypłacić poważnym błędem na korzyść
przeciwnika. Bo jeśli celem jest jak najszybsze przejechanie OeSów, to podstawą
kwalifikacji będzie suma czasów uzyskana na tych odcinkach, gdzie różnice
dzielące poszczególnych zawodników liczy się w sekundach. Dlatego kary nałożone
przez sędziów mogą być w starciu decydujące.
W rajdach samochodowych rywalizują
dwuosobowe załogi, składające się z kierowcy i pilota. Załogi startują w
specjalnie przygotowanych samochodach rajdowych, dopuszczonych do ruchu
drogowego. Startują indywidualnie, w jednakowych odstępach czasu, najczęściej
jednominutowych. Warunkiem startu jest uzyskanie odpowiedniej licencji
rajdowej.
|
Dwuosobowa załoga rajdowa. |
Jak już pisałam poprzednio, trasy przebiegają po
drogach publicznych, na różnych powierzchniach: może być szuter, asfalt, ale
także śnieg czy lód, co pokazuje, że zawody odbywają się w różnych warunkach
atmosferycznych i o różnych porach roku. Podzielone są na odcinki specjalne i
odcinki dojazdowe. Pomiędzy poszczególnymi odcinkami są punkty kontrolne: Punkt
Kontroli Czasu i Punkt Kontroli Przejazdu. Zanim rozpocznie się rywalizacja,
załogi przejeżdżają całą trasę, robiąc zapoznanie, podczas której sporządzają
notatki. Pilot zapisuje cały zeszyt hieroglifami, które dyktowane kierowcy w
dziwnym języku, pełnym skrótów, podczas
właściwej rywalizacji, są informacją o tym, co za chwilę czeka załogę na
trasie. Ale zanim, załoga przemierza jeszcze odcinek testowy i przechodzi
badanie kontrolne. Właściwie to startujące auta przechodzą badanie. Każdy rajd,
w zależności od miejsca i rangi, trwa 2 lub 3 dni. Najczęściej rozpoczyna się
ceremonią otwarcia na dzień przed pierwszym odcinkiem, z rampą, prezentacją
zawodników, w błysku fleszy i wśród wiwatów kibiców. Od następnego ranka załogi
rozpoczynają rywalizację. Na poszczególnych jej etapach załogi zajeżdżają do
tzw. serwisu, gdzie na specjalnie przygotowanych stanowiskach czekają ekipy
techniczne, które mają kilkanaście minut na dokonanie poprawek i usunięcie
usterek, zawodnicy mogą odetchnąć, a kibice mają szansę na spotkanie z idolami.
Po zakończeniu uroczysta ceremonia mety, z rampą, w błysku fleszy, wśród
wiwatów kibiców, z duuuuużą ilością szampana.
|
Serwis. Obsługa techniczna uwija się jak w ukropie. |
|
Meta. Na rampie Bryan Bouffier - Rajd Karkonoski 2013. |
|
Aktualni Mistrzowie Polski - Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran. |
|
Szampańska radość zwycięzców - Rajd Karkonoski 2013. |
Obecnie w Polsce rozgrywane są dwie serie zmagań
motoryzacyjnych: Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski oraz Rajdowy Puchar
Polski. Są wprawdzie jeszcze rajdy terenowe, wśród których w Polsce rozgrywają
się Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych, ale wybaczcie moją chwilową
ignorancję dla tego rodzaju zmagań. I tak od kilku miesięcy moja wiedza
motoryzacyjna i sportowa w tym zakresie powiększyła się niebotycznie, a jednak
jeszcze nie ogarniam wszystkiego.
|
Baja Poland 2012 - rajd cross country. |
|
Baja Poland 2012 - rajd cross country. |
|
Kto wie czyje to auto? Bo, że to rajd cross country to wiem... |
|
Adam obiecał, że ją przewiezie, czyli Luśka jako co-driver :) |
RSMP to cykl imprez rajdowych w całej Polsce, w
których zawodnicy rywalizują o tytuł mistrza Polski. Warunkiem koniecznym
uczestnictwa jest posiadanie licencji rajdowej, uprawniającej do startu w
charakterze kierowcy rajdowego lub pilota. Podstawą licencji rajdowej, kierowcy
czy pilota, są nie tylko posiadanie umiejętności prowadzenia auta, co często
tylko wydaje się kierowcy. Nieraz błędnie, co widzieliśmy w Poznaniu. W skrócie
rzecz ujmując, trzeba przejść szkolenie, należeć to Automobilklubu, znać regulaminy
sportu samochodowego, obowiązujące zasady bezpieczeństwa, wykazać się znajomością
opisów nawigacyjnych, trzeba wyjeździć dużo godzin, kilometrów i punktów, zdać
egzamin przed Okręgową Komisją Sportu Samochodowego i dopiero można ubiegać się
o certyfikat i licencję podstawową: „P” na pilota i „R2” na kierowcę.
Oczywiście ograniczone uprawnienia powodują, że trzeba zdawać kolejne egzaminy,
przechodzić kolejne szkolenia, wyjeździć kolejne punkty, by ostatecznie jako
kierowca rajdowy z międzynarodową licencją „R” lub rajdowy pilot z licencją „R
co-driver only” móc uczestniczyć w zawodach na terenie naszego kraju lub w ich
odpowiednikach w krajach Uni Europejskiej. Natomiast w zależności od klasyfikacji
czy rodzaju rywalizacji, często wymagane są zupełnie inne kategorie licencji,
co sprawia, że sportowcy muszą poszerzać swoje kwalifikacje, ale i szlifować
umiejętności.
|
Rajd Karkonoski 2013 |
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Rajd Karkonoski 2013. |
Rajdowy Puchar Polski natomiast to również
impreza cykliczna, rozgrywana na terenie całej Polski, na zasadach regulaminu
RSMP, wymagająca odpowiednich licencji rajdowych, z autami spełniającymi
analogiczne wymogi bezpieczeństwa co w RSMP, z tą jednak różnicą, że nie muszą
mieć one homologacji FIA (chodzi dokładnie o kilkanaście metek lub naklejek na
elementach bezpieczeństwa, uznawanych przez Międzynarodową Federację Samochodową).
Obie imprezy organizowane są przez Polski Związek Motorowy.
|
Rajd Karkonoski 2013. |
To nie tylko krótki opis rajdowym
zmagań, ale także kolejne argumenty, przemawiające za tym, że poznańska impreza
sprzed dwóch tygodni rajdem nie była. A właściciel żółtego Koenigsegga z całą
pewnością kierowcą rajdowym nie jest. Bo gdyby za kierownicą auta siedział
człowiek choćby z podstawową licencją rajdową, wymaganą przez PZM w zmaganiach
sportowych, to nawet przy tak bliskiej obecności widzów, żaden wypadek nie miałby
miejsca.
|
Rajd Mikołowski 2012. |
|
Rajd mikołowski 2012. |
W ramach ciekawostek wspomnę jeszcze tylko, że jedna
z rund Mistrzostw Polski – Rajd Polski, rozgrywany obecnie w Mikołajkach i
okolicach – jest jednocześnie rundą Mistrzostw Europy, a dwukrotnie stał się
rundą Mistrzostw Świata (w 1973 oraz 2009 roku). Dodatkowym zabezpieczeniem podczas
tego rajdu, oprócz aut funkcyjnych, jest śmigłowiec, który krąży nad trasą
rajdu, kontrolując czy wszystko jest w porządku. Rajd Polski jest jednocześnie
najstarszym, zaraz po Rajdzie Monte Carlo, rajdem na świecie. Jego pierwsza
edycja miała miejsce w 1921 roku.
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Przed i po rajdzie... |
A tymczasem ta nasza Luśka tak sobie jeździ, od Rajdu
Świdnickiego na Rajd Wisły, od Rajdu Karkonoskiego na Rajd Rzeszowski, od Rajdu
Polski na Rajd Dolnośląski. A i tak Luśka woli być „wyścigówkom”. No to
następnym razem będzie o warcabach. Tzn. o wyścigach…
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Rajd Karkonoski 2013. |
|
Ciągnie Luśkę za kierownicę... |
|
Chociaż woli siedzieć w kołach... :) |
|
Hmmmm...... |
|
A potem się dziwię, że jest taka umorusana.... |
|
Kask, jak widać, pasuje... :) |
|
Jednak bendem wyścigówkom... :) |
|
|
|
|
|
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz