niedziela, 14 lipca 2013

Prawy pięć pół późno celuj, czyli Luśka na rajdzie

Tytuł wpisu to kolejny fragment tego, co dyktuje pilot kierowcy rajdowemu podczas przejazdu odcinka. Rajd samochodowy to takie szachy. Ale Luśka i tak woli być „wyścigówkom”. To następnym razem będzie o warcabach.


  
Od pewnego czasu Luśka jest stałą bywalczynią imprez motoryzacyjnych, które dostarczają jej nie tylko mnóstwo emocji sportowych, ale także całą masę zabawy i doznań natury estetycznej, pomimo kurzu, piachu, słońca, deszczu, wody i błota. Luśka z pasją w swoich wybałuszonych oczach śledzi zmagania zawodników. A rywalizacja bywa zacięta, niezależnie czy to rajd, czy wyścigi. Choć różnica między jednym a drugim jest zasadnicza, bo przecież szachy i warcaby to nie jest to samo, mimo, że pionki do obu rozgrywek teoretycznie mogą być te same.

 
Rajd Wisły 2013 - odcinek Kubalonka

Rajd Karkonoski 2013 - odcinek Gajówka


Rajd samochodowy to sport, wymagający umiejętności, treningu, doświadczenia, opanowania i koncentracji. To takie szachy – precyzyjne ruchy, dobrze przemyślane, z określonymi zasadami, gdzie każde niewłaściwe posunięcie można przypłacić poważnym błędem na korzyść przeciwnika. Bo jeśli celem jest jak najszybsze przejechanie OeSów, to podstawą kwalifikacji będzie suma czasów uzyskana na tych odcinkach, gdzie różnice dzielące poszczególnych zawodników liczy się w sekundach. Dlatego kary nałożone przez sędziów mogą być w starciu decydujące.

            W rajdach samochodowych rywalizują dwuosobowe załogi, składające się z kierowcy i pilota. Załogi startują w specjalnie przygotowanych samochodach rajdowych, dopuszczonych do ruchu drogowego. Startują indywidualnie, w jednakowych odstępach czasu, najczęściej jednominutowych. Warunkiem startu jest uzyskanie odpowiedniej licencji rajdowej. 

Dwuosobowa załoga rajdowa.

Jak już pisałam poprzednio, trasy przebiegają po drogach publicznych, na różnych powierzchniach: może być szuter, asfalt, ale także śnieg czy lód, co pokazuje, że zawody odbywają się w różnych warunkach atmosferycznych i o różnych porach roku. Podzielone są na odcinki specjalne i odcinki dojazdowe. Pomiędzy poszczególnymi odcinkami są punkty kontrolne: Punkt Kontroli Czasu i Punkt Kontroli Przejazdu. Zanim rozpocznie się rywalizacja, załogi przejeżdżają całą trasę, robiąc zapoznanie, podczas której sporządzają notatki. Pilot zapisuje cały zeszyt hieroglifami, które dyktowane kierowcy w dziwnym języku, pełnym skrótów, podczas  właściwej rywalizacji, są informacją o tym, co za chwilę czeka załogę na trasie. Ale zanim, załoga przemierza jeszcze odcinek testowy i przechodzi badanie kontrolne. Właściwie to startujące auta przechodzą badanie. Każdy rajd, w zależności od miejsca i rangi, trwa 2 lub 3 dni. Najczęściej rozpoczyna się ceremonią otwarcia na dzień przed pierwszym odcinkiem, z rampą, prezentacją zawodników, w błysku fleszy i wśród wiwatów kibiców. Od następnego ranka załogi rozpoczynają rywalizację. Na poszczególnych jej etapach załogi zajeżdżają do tzw. serwisu, gdzie na specjalnie przygotowanych stanowiskach czekają ekipy techniczne, które mają kilkanaście minut na dokonanie poprawek i usunięcie usterek, zawodnicy mogą odetchnąć, a kibice mają szansę na spotkanie z idolami. Po zakończeniu uroczysta ceremonia mety, z rampą, w błysku fleszy, wśród wiwatów kibiców, z duuuuużą ilością szampana.

 
Serwis. Obsługa techniczna uwija się jak w ukropie.

Meta. Na rampie Bryan Bouffier - Rajd Karkonoski 2013.

Aktualni Mistrzowie Polski - Kajetan Kajetanowicz i Jarosław Baran.

Szampańska radość zwycięzców - Rajd Karkonoski 2013.


Obecnie w Polsce rozgrywane są dwie serie zmagań motoryzacyjnych: Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski oraz Rajdowy Puchar Polski. Są wprawdzie jeszcze rajdy terenowe, wśród których w Polsce rozgrywają się Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych, ale wybaczcie moją chwilową ignorancję dla tego rodzaju zmagań. I tak od kilku miesięcy moja wiedza motoryzacyjna i sportowa w tym zakresie powiększyła się niebotycznie, a jednak jeszcze nie ogarniam wszystkiego. 

 
Baja Poland 2012 - rajd cross country.

Baja Poland 2012 - rajd cross country.

Kto wie czyje to auto? Bo, że to rajd cross country to wiem...

Adam obiecał, że ją przewiezie, czyli Luśka jako co-driver :)


RSMP to cykl imprez rajdowych w całej Polsce, w których zawodnicy rywalizują o tytuł mistrza Polski. Warunkiem koniecznym uczestnictwa jest posiadanie licencji rajdowej, uprawniającej do startu w charakterze kierowcy rajdowego lub pilota. Podstawą licencji rajdowej, kierowcy czy pilota, są nie tylko posiadanie umiejętności prowadzenia auta, co często tylko wydaje się kierowcy. Nieraz błędnie, co widzieliśmy w Poznaniu. W skrócie rzecz ujmując, trzeba przejść szkolenie, należeć to Automobilklubu, znać regulaminy sportu samochodowego, obowiązujące zasady bezpieczeństwa, wykazać się znajomością opisów nawigacyjnych, trzeba wyjeździć dużo godzin, kilometrów i punktów, zdać egzamin przed Okręgową Komisją Sportu Samochodowego i dopiero można ubiegać się o certyfikat i licencję podstawową: „P” na pilota i „R2” na kierowcę. Oczywiście ograniczone uprawnienia powodują, że trzeba zdawać kolejne egzaminy, przechodzić kolejne szkolenia, wyjeździć kolejne punkty, by ostatecznie jako kierowca rajdowy z międzynarodową licencją „R” lub rajdowy pilot z licencją „R co-driver only” móc uczestniczyć w zawodach na terenie naszego kraju lub w ich odpowiednikach w krajach Uni Europejskiej. Natomiast w zależności od klasyfikacji czy rodzaju rywalizacji, często wymagane są zupełnie inne kategorie licencji, co sprawia, że sportowcy muszą poszerzać swoje kwalifikacje, ale i szlifować umiejętności.


Rajd Karkonoski 2013

Rajd Karkonoski 2013.

Rajd Karkonoski 2013.


Rajdowy Puchar Polski natomiast to również impreza cykliczna, rozgrywana na terenie całej Polski, na zasadach regulaminu RSMP, wymagająca odpowiednich licencji rajdowych, z autami spełniającymi analogiczne wymogi bezpieczeństwa co w RSMP, z tą jednak różnicą, że nie muszą mieć one homologacji FIA (chodzi dokładnie o kilkanaście metek lub naklejek na elementach bezpieczeństwa, uznawanych przez Międzynarodową Federację Samochodową). Obie imprezy organizowane są przez Polski Związek Motorowy.


Rajd Karkonoski 2013.


         To nie tylko krótki opis rajdowym zmagań, ale także kolejne argumenty, przemawiające za tym, że poznańska impreza sprzed dwóch tygodni rajdem nie była. A właściciel żółtego Koenigsegga z całą pewnością kierowcą rajdowym nie jest. Bo gdyby za kierownicą auta siedział człowiek choćby z podstawową licencją rajdową, wymaganą przez PZM w zmaganiach sportowych, to nawet przy tak bliskiej obecności widzów, żaden wypadek nie miałby miejsca. 


Rajd Mikołowski 2012.

Rajd mikołowski 2012.

           
W ramach ciekawostek wspomnę jeszcze tylko, że jedna z rund Mistrzostw Polski – Rajd Polski, rozgrywany obecnie w Mikołajkach i okolicach – jest jednocześnie rundą Mistrzostw Europy, a dwukrotnie stał się rundą Mistrzostw Świata (w 1973 oraz 2009 roku). Dodatkowym zabezpieczeniem podczas tego rajdu, oprócz aut funkcyjnych, jest śmigłowiec, który krąży nad trasą rajdu, kontrolując czy wszystko jest w porządku. Rajd Polski jest jednocześnie najstarszym, zaraz po Rajdzie Monte Carlo, rajdem na świecie. Jego pierwsza edycja miała miejsce w 1921 roku.


Rajd Karkonoski 2013.

Rajd Karkonoski 2013.

Przed i po rajdzie...


A tymczasem ta nasza Luśka tak sobie jeździ, od Rajdu Świdnickiego na Rajd Wisły, od Rajdu Karkonoskiego na Rajd Rzeszowski, od Rajdu Polski na Rajd Dolnośląski. A i tak Luśka woli być „wyścigówkom”. No to następnym razem będzie o warcabach. Tzn. o wyścigach…


Rajd Karkonoski 2013.

Rajd Karkonoski 2013.

Rajd Karkonoski 2013.

Rajd Karkonoski 2013.

Ciągnie Luśkę za kierownicę...

Chociaż woli siedzieć w kołach... :)

Hmmmm......

A potem się dziwię, że jest taka umorusana....

Kask, jak widać, pasuje... :)

Jednak bendem wyścigówkom... :)








Brak komentarzy: